کمپاس چیست؟آموزش ریتم گیتار فلامنکو

شاید شما هم مانند برخی از نوازندگان گیتار موضوع کمپاس و مباحث گیتار فلامنکو ذهنتان را درگیر کرده و شاید هم مانند برخی دوستان طرز فکرتان این است که گیتار فلامنکو یعنی شلوغ کاری،نوازندگی سرعتی،راسگادو و گلپ زدن و… اگر از دسته اول هستید مسیر صحیح را انتخاب کرده اید و اگر از دسته دوم هستید باید به شما بگوییم اگر کمپاس را رعایت نمیکنید فلامنکو نمینوازید.در ادامه با معرفی دستگاه ها،تولد و تاریخچه موسیقی فلامنکو و آموزش کمپاس و دستگاه های فلامنکو به صورت آسان و مفهومی با مثال های متعدد در خدمت شما هستیم با ما همراه باشید

تعریف کمپاس: عنصر اصلی ریتم فلامنکو کمپاس نام دارد و معنی لغوی کمپاس در موسیقی فلامنکو برار با دوره،گردش،سیکل یا چرخش میباشدو میتوان گفت هر کمپاس یک الگو دارد که این الگو ها شامل تعداد ضرب ها،ضربه های تاکیدی،شکست (سکوت)ها و دور گردش هستند.

تولد موسیقی فلامنکو و معرفی دستگاه ها

یکی از ویژگی های موسیقی فلامنکو ، تنوع بسیار زیاد سبک و دستگاه های آن است. برای برخی از دستگاه ها یک ساختار ریتمیک تأسیس شده مانند Soleá ، Siguiriya ، Bulería ، و … در حالی که برخی از دستگاه به صورت آزادانه و شناور نواخته میشوند Tonás ، Taranta ، Granañna ، Malagaña ، و … . با این حال ، این یک موسیقی Flamenco است.بنابراین بیایید روی سبک هایی با ساختار ریتمیک و دارای مترونوم تمرکز کنیم.اولین سازنده فلامنکو صدای انسان، آواز خواندن بود که توسط خواننده آواز می خورد ،و اولین دستگاه ها، با کمال تعجب و شگفت، یک متر ثابت نداشت مانند Tonás ، Martinete ،Debla و … . بعدا ها، حدود سال 1840 به نظر می رسد ، برای همراهی این سبک از گیتار استفاده شد همراه صدای ریتمیک و هماهنگ ، کف دست (کف زدن) ، پیتوس (ضربه محکم و ناگهانی انگشت) و تکنیک گلپ (ضربه زدن با ناخن ها روی میز، چوب یا روی زمین) به عنوان سازهای کوبه ای مورد استفاده قرار گرفتند ،همچنین این موضوع باعث شد رقص بصری آواز را مجسم شود.بدین ترتیب همه (نوازنده، خواننده، رقصنده و نوازنده ساز های کوبه ای) رهبری خود را از روی این صدا که شامل همان ریتم یا متر خاص آن دستگاه بود گرفتند . در اینجا باید به کارگران اشاره کرد که شروع به تنظیم قوانین ریتمیک برای خواننده ها کردند.سپس کمپاس و دستگاه های جدید فلامنکو متولد شد و فلامنکو با متر 12 ضربی ، یا اندازه گیری دقیق روی ، به وجود آمدند و این امر باعث شد
طیف گسترده ای از کمپاس دستگاه (پالو) های مختلف مانند Soleá ، Siguiriya ، Bulería ، Alegría ، Guajira ، و … نوازندگان فلامنکو به هیچ عنوان موسیقی مکتوبی نداشتند ، آنها یک ژارگون اختراع کردند تا خودشان را بسازند.با عباراتی مانند Cierre (یک شکست ریتمیک) ، Remate (تکمیل سرعت) یا Llamada (یک تماس یا سیگنال). موسیقی جدیدی به نام FLAMENCO متولد شد.

مروری بر تاریخچه گیتار و موسیقی فلامنکو

موسیقی فلامنکو زبانی است برای برقراری ارتباط ، ابراز خوشبختی ، غم ، عصبانیت ، اشتیاق. به طور سنتی ، نوازندگان فلامنکو با گوش دادن ، تقلید و تکرار یاد می گرفتند ، مثل یک کودک یاد می گیرد که صحبت کند. این به وضوح تأثیر مثبتی بر نوازندگان فلامنکو دارد اما همچنین این موضوع میتاوند کمی هم بار منفی داشته باشد زیرا موسیقی فلامنکو به طور کامل فاقد “مدرسه” است.اعتقاد ما این است که مکان ایده آل برای یک نوازنده، هر موسیقیدان برای یادگیری در مدرسه است.آموزش دانشگاهي یا علمی از اهميت بسياري برخوردار است ،اما آموزش از مجریانی که از دیگران در مدرسه آموخته اند نیز بدست می آید.اما در طول تاریخ فلامنکو ، مردم بومی اسپانیا گفته اند که فلامنکو را باید بخوانید یا برقصید و یا نوازندگی کنید همچنین باید آن را باید از درون احساس کرد و با آن متولد شد. بنده هم با این موضوع موافقم.فعالیت هایی در زندگی به مهارتهای اساسی خاصی نیاز دارد ، اما آنها باید توسعه یابند.چه تعداد گیتاریست ،خواننده ، رقصنده ، نقاش ، پزشک در سراسر جهان پنهان هستند؟چه تعدادی نابغه برای توسعه مهارت هایشان در محیط مناسب به دنیا آمده اند؟ اگر پدر پاکو دلوسیا فلامنکو را دوست نداشت و به استرالیا یا هر مکان دیگری نقل مکان کرده بود پاکو نمیتوانست با فلامنکو تماسی داشته باشد،آیا بازهم او تبدیل به یک ابر گیتاریست میشد؟

پاکو دلوسیا شاید یک نبوغ بوده است ، زیرا ما معتقدیم که او چیزی را در درون خود دارد ، اما شاید همینطور باشد می توانست به عنوان یک پزشک یا یک نویسنده بزرگ یا یک هنرمند از یک نوع دیگر باشد.در میان همه کودکانی که گرسنگی می کشند یا نمی توانند به مدرسه بروند ، حتما نبوغ های پنهان وجود دارد.به گفته کولی ها Gypsies آنها احساس خاصی برای ریتم فلامنکو دارند.آیا آنها با کمپاس به دنیا آمده اند؟یا شاید این یک “هدیه” است که از گوش دادن بارها و بارها از آن ناشی می شود.Flamenco مترونوم قصد دارد تا عمق دانشی را که از شما حاصل می شود به شما ارائه دهد. هنگامی که یک فالستا، یک گام رقص یا آواز تمرین میکنید کمپاس به شما و آن قطعه احساس میبخشد و همینطور این ریتم ها هستند که کاملا آن را مستحکم کرده است حتی اگر با هر دستگاه الکترونیکی یا نرم افزار ساخته شده باشد باز هم ریتم ها هستند که با احساس واقعی ساخته میشوند تا نوازندگان به عنوان همراهی نیز از آن بهره مند شوند.فلامنکو بسیاری از کانونهای غربی را به چالش می کشد.موسیقی به عنوان مثال ، دانش آموزان موسیقی یاد می گیرند که سه ریتم اساسی در آن وجود دارد ، 2 ضرب ، 3ضرب  و 4-ضرب ، و لهجه همیشه در ضرب اول است.با این حال ، ریتم های دارای 12 ضربه است که ریتم 2 ضرب و 3 ضربه را با لهجه آخرین ضربات ترکیب می کند.

تا اینجا توضیحات کلی در مورد تاریخچه ،دستگاه ها، عناصر تشکیل دهنده، اصطلاحات موسیقی فلامنکو و پاکو دلوسیا نوازنده کبیر و پدر گیتار فلامنکو آشنا شدیم و اما مهم ترین مبحث فلامنکو:در ادامه با آموزش کمپاس و دستگاه های ریتمیک موسیقی در خدمت شما هستیم.در این آموزش سعی داریم به صورت ساده،گام به گام به همراه مثال، از پایه کمپاس های فلامنکو را به شما آموزش دهیم پس نگران سختی یادگیری کمپاس یا همچین چیزی نباشید و همراه ما باشید.

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو


ریتم معمولی

آموزش کمپاس فلامنکو 1

ریتم فلامنکو

آموزش کمپاس فلامنکو 2

این اولین شوکی است که در انتظار هر نوازنده ای با پیش زمینه غیر فلامنکو است.و چیزهای بیشتری برای آینده وجود دارد ، زیرا ریتم های اولیه فلامنکو طولانی است ، بنابراین نگهداری آنها سخت تر است.تحت کنترل، آنها یک الگوی لهجه نامنظم دارند و همانطور که در بالا توضیح داده شد ، ترکیب می شوند.


ریتم های دو ضرب و سه ضرب

در ادامه ، توضیحات مختصری از رایج ترین ریتم های سبک های فلامنکو (یا Palos) با الگوهای کف زدن دست معمولی ارائه شده است، همانطور که مطمئنا می دانید ریتم های فلامنکو معمولاً از 12 یا 4 یا 3 ضربه است. واحد ریتمیک Compas نامیده می شود ، بنابراین یک کامپس شامل 12 ، 4 یا 3 ضربه است. از آنجا که بیشتر سبک های فلامنکو (Palos) دارای 12 ضربه هستند ، اجازه دهید با این سبک ها شروع کنیم. Palos یا دستگاه های با 12 ضربی به عنوان مثال Soleá ، Alegría یا Bulería است. جدول در مورد ریتم های سبک های مختلف فلامنکو در انتهای این صفحه موجود است.

قطعات 12 ضربه معمولاً در 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 ضربه های شدیدی دارند (در متن زیر به صورت کامل مشخص شده است). ریتم معمولاً در دهم به پایان میرسد (به عنوان مثال وقتی در موسیقی شکستی یا استراحت وجود دارد که به آن کورت Corte نیز گفته می شود)  ریتم پایه این کمپاس این است:

 

آموزش کمپاس فلامنکو 3

 

*سرعت صحیح برای هر سبک مشخص شده است. با این حال ، این بسیار انعطاف پذیر است زیرا تغییرات در هر سبک وجود دارد و سرعت می تواند به طور قابل توجهی نوسان کند.


کمپاس دستگاه (Palo) سولئا Solea

سبک Soleá (یا در جمع کلمات Soleares) دارای 12 ضربه است. ضربات شدیدی که در این کمپاس ها وجود دارد به طور معمول 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12 است. با این حال ، برخی از آنها به خاصی تلفظ می شوند ، مانند 3 ، 10 و 12. این یک الگوی کف زدن معمولی (Palmas = دست) برای Soleares است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو4

 

 

در این مثال، خارج از ضربه (یا Contratiempos) میان 1 و 2، 4 و 5، و 9 و 10 است. این بازی باید دقیقا در وسط دو نت است، نه جایی بین آنها. این الگوی کف زدن دست به نوعی برای آواز (Cante) است.

برای الگوهای رقص کوبه ای Escobillas (اسکوبیلا) ریتم اغلب “دو برابر” می شود:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو5

 

با این حال ، توجه داشته باشید که این همان ریتم قبلی است و باید با همان سرعت نواخته شود. تنها تفاوت این است که به جای ضربه یک ریتم (A) دو نت اجرا می شود ، یا 4 نت به جای ضربه یک ریتک (B) نواخته می شود. در هنگام تمرین نوازندگی و یا رقص مانند الگوهای آن، به کمک به یادداشت های عکس کاملا تلفظ کنید (عکس بالا).

سولو کمپاس سولئا 90Bpm

 

 

اجرای گیتار روی کمپاس بالا

 

 


کمپاس دستگاه (Palo) آلگریا Alegria

Alegría یک ریتم دیگر با 12 ضرب  است. یک الگوی کف زدن معمولی برابر با اولین نشان داده شده برای Soleá است. نمونه مشابه مثال زیر:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو 6

 

 

وقتی که دو نفر باهم کف میزنند (two Palmeros)، الگوی زیر بسیار خوب است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو7

 

سولو کمپاس آلگریا 144Bpm

 

 

اجرای گیتار روی کمپاس بالا

 


کمپاس دستگاه (Palo) بولریا Bulerias

Bulería از لحاظ ریتمیک شاید دشوارترین کمپاس باشد ، اما همچنین هیجان انگیزترین سبک و کمپاس می باشد. معمولا بولریاس از یک سبک یا ریتم با 12 ضربه است، که اغلب این پالو درست آموزش داده می شود. در این حالت ، الگوی اساسی کف زدن (پالماس)عبارت است از:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو8

 

تنوع خوب زمانی است که دو Palmeros (دو کف زن)در حال انجام دست زدن با هم است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو9

 

 

یک نمونه شکست یا استراحت معمولی (Corte) در مثال زیر نشان داده شده است. توجه داشته باشید که در نیمه اول از کمپاس با عقب نشینی کمپاس بسیاری نواخته می شوند. این، همراه با مکث پس از ضربه 6 ریتم contratiempos (به این معنی که تضاد ها  برای یک ضرب ریتم متوقف)، نشان می دهد که احتمالا در انتهای ضربه 10 کمپاس وقفه وجود دارد.

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو10

 

 

همانطور که قبلاً اشاره شد ،یک قطعه Bulería اغلب با 12 قطعه ضربه نواخته می شود. با این حال ، در بسیاری از موارد کمپاس از الگوی 6 ضربی پیروی می کند. و برای پیچیده تر کردن اوضاع ، Bulería می تواند از 12 ضربه به 6 ضربه و برعکس در هر زمان تغییر کند. با این حال ، همه چیز آسانتر از آنچه که فکر میکنید به نظر می رسد است. ابتدا به الگوی بولریا 6 ضربی نگاهی بیندازید. دو تغییر مختلف رخ می دهد ، یکی نمایانگر نیمه اول کمپاس و دیگری نماینده نیمه دوم کامپاس ها است (در مورد روش عجیب شمارش از 12 تا 5 هنوز نگران نباشید):

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو11

 

این الگوهای ریتمیک ممکن است بارها و بارها تکرار شوند. هنگام نواختن اولین ضربه پس از یک ثانیه ، مجدداً از ضربه 12 شروع میکنید. اما یک الگوی ریتمیک معمولی ، الگوی دوم را به عنوان مثال سه بار ، قبل از اتمام با الگوی اول ، تکرار می کند:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو11

 

 

الگوی اول برای استراحت یا شکست ها (Cortes) استفاده می شود ، زیرا مطابق است با نیمه دوم Compás “معمولی” که از 12 ضربه است. هنگام نواختن شکست با استفاده از این الگو ، می توانید به راحتی در نیمه دوم کمپاس از 6 تا 12 را حساب کنید ، سپس مشخص می شود که در کدام موقعیت قرار داریم و با این رواش میتوانیم بفهمیم در ضرب چندم یا کجای کمپاس هستیم

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو12

حالا مشخص می شود که چرا ما قبلاً از 12 به 5 شمارش کرده ایم. هنگام شمارش به این ترتیب آسان است که هر وقت یک وقفه نزدیک شد به ضربات 6 7 8 9 10 بروید (فراموش نکنید که در ضرب 10 ، مانند هر شکست) متوقف شوید. در نتیجه توالی کلی به شرح زیر شمرده می شود:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو13

 

توالی همچنین ممکن است کوتاه تر یا طولانی تر باشد یا از الگوی متفاوتی استفاده کند. به عنوان مثال ، الگوی اول Bulería با 6 ضربه ممکن است چهار بار قبل از بستن توالی با یک Corte (شکست) در محاسبات تکرار شود.اگر نمی دانید این الگوی چه مدت ادامه خواهد داشت ، خیلی ساده شمارش را از 12 به 5 ادامه دهید. اگر فکر می کنید به ضربه 10 نزدیک هستید ،آماده وقفه باشید (یا ضربه 4 اگر هنوز از 12 به 5 حساب می کنید) متوقف شوید. . اگر هیچ استراحتی نبود ، مشکلی نیست. نواختن در ضربه 10 مهم نیست. اما اگر استراحتی رخ داده است و شما همچنان با کف زدن روبرو هستید ، همه چیز خراب است و متاسفانه شما از کمپاس خارج شده اید.الگوی کف زدن دست به نوعی برای بولریاس در یک کمپاس از 6 ضربی در مثال زیر نشان داده شده است. هر ضربه دوم توسط کف زدن دست ها تلفظ می شود ، اگرچه ضربات شدید در ریتم 12 ضربی ، 2 و 4 است.

 

 آموزش کمپاس گیتار فلامنکو14

 

هر وقت Bulería را می شنوید سعی کنید الگویی که مینوازید متناسب با موسیقی یا رقص باشد ، یا الگوی 12 ضربی یا یکی از الگوهای با 6 ضربی. الگوهای با 6 ضربه در بسیاری از آهنگ بولریاس و همچنین در فالستاهای گیتار (قطعات ملودیک گیتار) بسیار رایج است. هنگامی که یک Falseta به پایان می رسد یک استراحت به طور معمول پخش می شود ، پس از آن موسیقی با ریتم 12 ضربه از سر گرفته می شود (تا زمان Falseta یا آهنگ بعدی). وقتی موسیقی فلامنکو زیادی می شنوید به زودی یاد خواهید گرفت که الگوهای ریتمیک را بشنوید و بفهمید و چه موقع استراحت کنید.

سولو کمپاس بولریاس 230Bpm

 

 

اجرای گیتار روی سولو کمپاس بالا

 


کمپاس دستگاه (Palo) سگریاس Siguiriyas

ریتم Siguiriyas را می توان به عنوان قطعه ای از 12 ضرب تفسیر کرد که از ضرب 8 شروع می شود و در 7 به پایان می رسد. در این حالت ضربانهای قوی همانند معمول باقی می مانند ، یعنی ضربه های 8 ، 10 ، 12 ، 3 و 6. با این وجود، بیشتر فلامنکو کاران (افرادی که موسیقی یا رقص فلامنکو را اجرا می کنند) ،  شمارش دیگری را ترجیح می دهند ، که فقط از 1 تا 5 به حساب می آید:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو15

 

برای این طرح شمارش فواصل بین 3 و 4 و 4 و 5 طولانی تر از حد بین 1 ، 2 و 3 است. شما می توانید با شمارش “1 و 2 و 3 و 4 و 5 و 5” از این بی نظمی غلبه کنید. “و یا شمارشی مشابه آن.غیر معمول است که سگریاس  را با کف زدن دست همراه کنید. با این حال ، قطعه های ریتمیک اختصاص داده شده به رقص ممکن است با پالماس همراه باشد. الگوی زیر یک نمونه را نشان می دهد:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو 16

 

سولو کمپاس سگریاس 138Bpm

 

 

اجرای گیتار روی کمپاس بالا

 

 


کمپاس دستگاه (Palo) تانگو Tango – رومبا Rumba و …

گیتار فلامنکو چند کمپاس داردکه دارای ریتم 4 ضربی است، مانند تانگوس، Tarantos، Tientos، و… . همانطور که در موسیقی محبوب و کلاسیک ، ضربه های 1 و 3 مورد تأکید است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو17

الگوی کف زدن معمولی برای تانگو :

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو18

 

یک الگوی دیگر متنوع برای دو پالماس (Palmeros) است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو20

 

الگوی کف زدن (پالماس) معمولی برای Rumba در مثال بعدی نشان داده شده است. با توجه به سرعت بالاتر رومبا ، معمولاً سکوت در دستگاه رومبا حذف می شود:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو21

سولو کمپاس رومبا 180Bpm

 

اجرای گیتار روی کمپاس بالا

 

 

سولو کمپاس تانگو 145Bpm

 

 

اجرای گیتار روی کمپاس بالا

 

 


کمپاس دستگاه (Palo) فاندانگو هوئلا Fandango de Huelva

Fandangos گروهی از سبک های بسیار ملودیک فلامنکو است. بیشتر فاندانگو ها دارای ریتم بسیار آزاده و شناور (Fandangos libre) هستند این دستگاه به هیچ وجه دارای رقص نیست. فقط تعداد کمی از Fandangos ریتم ثابت دارد و رقص می شوند ، مانند Fandango de Huelva. بسیاری از افراد ریتم فاندانگو را به عنوان کمپاس 12 ضربه ای در اکثر رکورد ها تفسیر می کنند ، با ضربات شدید در 3 ، 6 ، 8 ، 10 و 12، با این حال ، Fandangos به طور معمول با ریتم 3 یا 6 ضرب همراه است. الگوی زیر یک الگوی کف زدن دست به نوعی برای فاندانگو هوئلوا است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو22

 

برخلاف مثال بالا، ریتم Fandangos با یک پیشرفت (در آغاز با نتیجه 2 – 3) در بسیاری از نمادهای موسیقی نوشته شده است. در نتیجه ، به نظر می رسد الگوی ریتمیک جابجا شده است:

 

آموزش کمپاس گیتار فلامنکو23

سولو کمپاس فاندانگو 132Bpm

 

اجرای گیتار روی سولو کمپاس بالا

 

توصیه های ما برای تمرین کمپاس ها

1.در یادگیری کمپاس عجله نکنید و از تمپو های خیلی آهسته شروع کنید.

2. هنگام افزایش سرعت ، فقط با حداکثر سرعتی که هنوز هم می توانید با دقت و با صدای تمیز عمل کنید ، تمرین کنید.پیشنهاد میکنیم برای اجرای انواع کمپاس ها به صورت آنلاین به همراه نمایش ضربات و تاکیدها با قابلیت تغییر تمپو(سرعت) و  ساخت کمپاس با عناصر دلخواه کلیک کنید.

3. الگوی رقص ، گیتار یا همان کف زدن دست را با سرعت های مختلف انجام دهید. اگر با هر سرعتی نمی توانید آن را بنوازید ، هنوز ریتم را یاد نگرفته اید.

4- توجه ویژه ای به موارد متضاد (خاموشیا سکوت ، ضرب ها، سنکوپ ها) و ترسیلوس ها (سه گانه ها) کنید ، مطمئن شوید که بدون قصد سرعت خود را افزایش نمی دهید.

نت و تبلچر گیتار فلامنکو سولو کمپاس آماده فلامنکو نرم افزار کمپاس فلامنکو

در 12/4

(در مدلاسیون فلامنکو)

 Solea= ± 90 Tempo همراه لمس های: Bambera ، Caña و Polo

 Solea por buleria= ± 150 Tempo همراه لمس های: Alboreá

(در مدلاسیون ماژور)

Alegría= ± 150 Tempo همراه لمس های: Cantiñas, Caracoles, Mirabrás و Romera

 

به این پست امتیاز دهید.
کمپاس چیست؟آموزش ریتم گیتار فلامنکو
5 از 1 رای

2 دیدگاه دربارهٔ «کمپاس چیست؟آموزش ریتم گیتار فلامنکو»

  1. واقعا مرسی از این آموزش عالی و حرفه ای کمپاس های فلامنکو.بنده خیلی راحت و مفهمومی کمپاس رو یاد گرفتم و کمال تشکر رو دارم ازتون کارتون عالیه

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید